A Formula–1 2018-ban zárt világnak számított. A versenyek vasárnap délutánonként zajlottak, a paddock területére csak kiváltságosak léphettek be, a pilóták ritkán mutatták meg személyiségüket. A Liberty Media 2017 januárjában fejezte be a motorsport-széria 8 milliárd dolláros felvásárlását. Sean Bratches kereskedelmi igazgató azonnal felvette a kapcsolatot a Netflixszel. A koncepció egyszerű volt: mutassuk meg az embereket a sisakok mögött.
A Box to Box Films stábja 2018 márciusától minden futamon ott volt. James Gay-Rees producer, aki korábban az Oscar-díjas Senna dokumentumfilmen dolgozott, világossá tette: nem technikai anyagot készítenek, hanem emberi történeteket mesélnek el. A 160 fős csapat 24 kamerával és 20 rádiós mikrofonnal dolgozott egész évben.
Március 8, 2019 – minden megváltozik
A Drive to Survive első évada tíz epizódból állt, mindegyik 27-40 perc között tartott. A sorozat nem kronológiai sorrendben mesélte el a 2018-as szezont. Daniel Ricciardo és Carlos Sainz kapták a legtöbb képernyőidőt, mivel mindketten csapatot váltottak. A Mercedes és a Ferrari kimaradt az első évadból, mert nem engedélyezték a forgatást.
Bobby Epstein, a Circuit of the Americas elnöke augusztusban arról számolt be, hogy a jegyeladások felrobbantottak. A kiemelt helyek júliusban elfogytak, hat hónappal a verseny előtt. Korábban ilyesmi sosem fordult elő Austinban. A Netflix hatása azonnal mérhető volt az austini futamon:
- 2018: 263 000 látogató a három napos hétvégén;
- 2019: 268 000 látogató;
- 2021: 400 000 látogató;
- 2023: 432 000 látogató.
A Nielsen később kimutatta, hogy 360 000 új néző kezdett el F1-et nézni azután, hogy megnézte a sorozatot. Bobby Epstein szavai szerint a Netflix lett a legnagyobb lökés az amerikai rajongók számára.
A Wincraft-jelenség és az online fogadások
Az online szerencsejáték platformok gyorsan reagáltak az új trendre. A Wincraft adatai szerint az F1-re fogadók száma 2019 után háromszorosára nőtt az Egyesült Államokban. Az új felhasználók többsége 25-40 év közötti, korábban sosem foglalkozott motorsporttal.
A fogadási minták is megváltoztak a Drive to Survive hatására. Az új rajongók által preferált fogadási típusok:
- futamgyőztes;
- rajtelsőség;
- leggyorsabb kör;
- csapatrivalitások;
- pontszerzők száma.
Az új rajongók másként közelítik meg a sportot. Számukra a Formula–1 nem csak verseny, hanem szórakozás, közösségi élmény, és igen, fogadási lehetőség is. A Wincraft marketingigazgatója kiemelte: a Drive to Survive nézői aktívabbak, többet költenek, gyakrabban térnek vissza. Ez az új generáció nem csak nézi a futamokat, hanem részt is vesz bennük – még ha csak virtuálisan is.
A kritikusok hangja
A Reddit F1-es fórumán 2021-ben készült felmérés szerint a hosszú távú rajongók 58%-a úgy véli: a sorozat túldramatizál. Lando Norris Twitteren panaszkodott, hogy a szerkesztés hamis képet festett róla és Carlos Sainzról. A két pilóta barátok voltak, de a Netflix konfliktust kreált belőlük.
A hangtechnikai trükkök is felháborodást keltettek. Motorhangokat vágtak be olyan jelenetekbe, ahol nem is mentek autók. Egy 2020-as epizódban V10-es motorhangok hallhatóak, holott akkor már V6-os turbómotorok voltak. A veterán rajongók ezeket azonnal észrevették.
James Gay-Rees producer 2022-ben egyenesen kimondta: nem a harminc éve követő hardcore rajongónak készítik a sorozatot, hanem annak, aki még sosem nézett F1-et. Ez a kijelentés sok mindent megmagyarázott. A Drive to Survive nem dokumentumfilm, hanem szórakoztató sorozat motorsportos témával.
A 2021-es szezon aranykora
Hamilton és Verstappen abu-dhabi csatája tökéletes anyagot szolgáltatott. A negyedik évad első napján 400 000 egyedi néző tekintette meg a sorozatot, másnap 622 000-en. Az első héten összesen 1,8 millió néző látta legalább egy epizódot. A számok beszédesek: a Drive to Survive nem veszített erejéből.
Stefano Domenicali, az F1 elnöke később elismerte: a Netflix nélkül nem lenne Miami és Las Vegas nagydíj. Mindkét város 2022-ben, illetve 2023-ban kapott futamot. Az amerikai terjeszkedés egyértelmű célja volt: kihasználni a Drive to Survive generálta lendületet. Az ESPN közvetítési jogainak értéke drámaian emelkedett ebben az időszakban.
A Drive to Survive üzleti hatása az amerikai piacon:
- 2018: 5 millió dollár évente az ESPN jogdíja;
- 2022: 75-90 millió dollár évente;
- 15-szörös növekedés négy év alatt;
- 500 000+ látogató a Las Vegas-i nagydíjon.
Ez a növekedés egyértelműen mutatja, hogy a sorozat nemcsak rajongókat hozott, hanem konkrét üzleti értéket is teremtett. Az amerikai piac végre megnyílt a Formula–1 előtt.
A közösségi média robbanása
Az F1 hivatalos Instagram-fiókja 2018-ban 5,6 millió követővel rendelkezett, 2022 végére 21,6 millióval. A TikTok platformon a #f1 hashtag 137,6 milliárd megtekintést ért el. Lewis Hamilton Instagram-követői elérték a 35,6 milliót, Charles Leclerc bejegyzései átlagosan egymillió interakciót kapnak.
A csapatok felismerték: a közösségi média ugyanolyan fontos, mint a pályán nyújtott teljesítmény. A csapatok digitális stratégiája jelentősen megváltozott a Drive to Survive sikere után.
Hogyan alakították át a csapatok közösségi média jelenlétüket:
- Red Bull. Külön TikTok csapatot állított fel kulisszák mögötti tartalmakhoz.
- Mercedes. Élő Instagram-storykkal követi az eseményeket minden futamon.
- McLaren. „Unboxed” YouTube-sorozatot indított, 300 000+ megtekintéssel epizódonként.
- AlphaTauri. Pilótáit YouTuberként építette fel saját csatornákkal.
Lando Norris streamel Twitchen, videókat tölt fel YouTube-ra, 18 millió követője van összesen. A Buzz Radar 2023 végi tanulmánya kimutatta: mostanra az emberek inkább a közösségi médián keresztül ismerkednek meg az F1-gyel, mint a Netflixen. A sorozat megnyitotta az utat, de a közösségi média tartja fenn a kapcsolatot.
Mi jön ezután?
A hetedik évad 2025. március 7-én jelent meg. A sorozat összesen 70 epizódot tartalmaz hét szezon alatt. A Box to Box Films továbbra is 160 fős csapattal dolgozik, minden futamon jelen van. A gyártás 12 hónapos folyamat, elérhetősége 190 országban biztosított, 50 nyelven.
De a Buzz Radar 2023-as jelentése aggasztó: az F1 közösségi média említései 70%-kal estek vissza, az új követők száma 46%-kal csökkent. Az ok? A Red Bull egyeduralma. Verstappen dominanciája visszafogta a növekedést. A 2021-es Hamilton-Verstappen csata csúcspontot jelentett, azóta lejtmenet van.
Ez arra utal: a Drive to Survive önmagában nem elég. Kellenek izgalmas versenyek, karizmatikus pilóták, drámai befejezések. A Netflix megmutatta az utat, de a sport feladata megtartani az új rajongókat. Hamilton Ferrarinál töltött első szezonja talán újabb lökést adhat.
A Drive to Survive bebizonyította: egy hagyományos sport új közönséget találhat, ha másként meséli el történeteit. A Netflix és a Liberty Media együttműködése pénzügyileg sikeres volt. De a hosszú távú hatás attól függ, hogy a pályán mi történik. Mert a legjobb dokumentumsorozat sem helyettesíti az igazi drámát – azt, ami a versenypályán születik.
