kkfélegyháza

Reptéri népmese – Le is lehet szállni meg nem is


KiskunfélegyházaViharfelhők gyülekeznek a kiskunfélegyházi repülőtér felett. Az egykoron szebb napokat megélt légi intézmény ma nem több mint egy hatalmas legelő. Hivatalos engedélye nincs, az épületei omladoznak, és éles karmú sasként köröz felette a helyi bírósági végrehajtó, csak az alkalmas pillanatot várja, hogy lecsaphasson az üzemeltető összes repülőgépére.

A minap Szegedről készült egy négyszemélyes kisgép Kiskunfélegyházára repülni, ám indulás előtt azt a hírt kapta a pilóta, hogy célállomás repterének nincs hatósági engedélye, ott fel- és leszállást végrehajtani tilos. Mivel a gép utasai lapunk munkatársai lettek volna, így utánajártunk, miért nem üzemel a légikikötő.

Felkerestük a tulajdonost, Kiskunfélegyháza város önkormányzatát, ahol azt mondták, hogy tudtukkal minden rendben a reptérrel, hiszen az elmúlt év decemberében kötöttek egy helyi repülőklubbal üzemeltetési szerződést.

Tavaly december 15-én járt le az üzemeltetési szerződés a város és az egyik sportklub között, mely az intézmény működését biztosította. A repülőtér Nemzeti Közlekedési Hatóság által kibocsátott működési engedélye is e klub vezetőjének, Veres Andrásnak nevére szólt, így mikor a szerződése lejárt, veszett a reptérengedély is. A tulajdonos önkormányzat a folytatást nem Veressel képzelte el, egy új pályázat keretében Veres konkurenciáját, Apró Andrást és klubját bízta meg az üzemeltetéssel.

kkfháza

Adatgyűjtésünk során Apró András a magyar valóságtól megrökönyödve, valószínűleg korábbi bírósági élményeitől kiábrándulva az igazságszolgáltatásból, legalább 1500 láb magasról tesz az egészre. A cikk folytatásához ajánljuk a Benny Hill Show zenéjét, ami méltó aláfestést nyújt a szituációhoz. Vagy esetleg a Magyar népmesék rajzfilmsorozatának betétdalát, ugyanis a reptéren lehet is leszállni meg nem is, a repülőgépek el is vannak árverezve meg nem is, a sárkányrepülőkhöz is kell reptérengedély meg nem is, el is indult az engedményezési folyamat meg nem is. Állítólag az új üzemeltető már februárban benyújtotta az igényét, egyetlen reakciót kaptak, hogy írjanak még egy kérelmet is hozzá, mintha az elsőben nem lett volna. Azóta pedig síri csend és nyugalom, egy hang sem hangzik el az üggyel kapcsolatban. A reptérnek engedélye nincs. Az épületek romos állapota Apró szerint Veres hibája, ugyanakkor egy másik mondatában ő maga is elismeri, hogy ez nem az üzemeltető feladata, az anyagiakat az önkormányzatnak kell biztosítania. A repülésbiztonsági szempontból az előzőeknél sokkal fontosabb hiba, hogy a leszállópályák nincsenek „X” jelzéssel ellátva, így a levegőből nem látják a pilóták, hogy „leszállni tilos”. Az új üzemeltető keszekusza okfejtése szerint erre nincs is szükség. Mint Apró lapunknak elmondta, nem nyilvános a reptér, így mindenki saját felelősségére használhatja, akár egy mezőt. Ez a mondat hatalmas szakmai dilettantizmusra utal, hiszen aki egy picit is ért a repüléshez, tudja, csak engedéllyel rendelkező repülőtéren lehet le, vagy felszállni, egy szimpla mezőn még saját felelősségére sem szállhat le egy pilóta.

kkfháza

A szakmaiatlan reptérvezetéstől – úgy tűnik – nem kell már sokáig szenvednie a repülős társadalomnak, Apró ugyanis előre vetítette, hogy visszaadja az üzemeltetési jogokat a tulajdonosnak. Ennek egyik oka, hogy az általa vezetett sportklub a reptér korábbi üzemeltetője felé közel húszmilliós tartozást halmozott fel, így a bírósági végrehajtó zár alá vette a klub valamennyi gépét, rohamosan közeleg az árverezés ideje. Apróék előálltak ugyan egy – minimálisan is – kamunak tűnő sztorival, mely szerint a gépeket már korábban eladták az új klubjuknak, ám ezt úgy tűnik, senki nem veszi be, mint ahogy azt a közjegyzői okiratot sem veszik komolyan, mely a repülőgépek lefoglalása után született, de arról szól, hogy azt már réges-rég eladták, csak „nem írtak róla papírt”.

Másik ok lehet az, hogy Apró még nem tudja, érdemes-e neki foglalkozni egyáltalán ezzel a repülőtérrel. Mint mondja, ha nem éri meg neki, akkor nem várja ki az öt évet, felmondja az önkormányzattal kötött szerződését.

Aztán ott van még a dühös városvezetés, amely – nem hivatalos forrásunk szerint – megcsömörlött a volt, és a jelenlegi reptér üzemeltető marakodásával. Úgy tudjuk, hogy ha Apró záros határidőn belül nem mutatja be a repülőtér működési engedélyét, az önkormányzat meneszteni fogja őt is, és a sportklubját is.

Szekeres Szabolcs

Hozzászólások