smile

Rádió Smile kontra Rádió 1 – avagy ne igyunk előre a medve bőrére


Ugye mindenki emlékszik arra a nagy port kavart youtube videóra márciusban, amelyben a Rádió 1 műsorvezetői, Sebestyén Balázsék, gúnyolódó tájszólással arra biztatták Kiskunfélegyháza lakosait, hogy a városban újonnan elérhető rádió frekvenciájára tekergessék a készülékeiket a traktorjaikban.

A Balázséktól megszokott nagyképű magabiztossággal előadott kevesebb, mint egy perces promóciós videóból kiderült, hogy a Rádió 1 munkatársai számára egyértelmű, hogy ahol ők megjelennek, ott sikert is aratnak a hallgatók körében, lenyomva a helyi rádiók műsorait.

Azonban nagyot tévedtek. Már az indulás sem volt ugye zökkenőmentes, hiszen az érkezésüket beharangozó videót többen vették sértésnek, mint poénnak, aminek azt eredetileg a készítői szánták, az gyorsan le is került Sebestyén Balázs Facebook oldaláról.

Talán a negatív indításnak is köszönhető, hogy a kiskunfélegyháziakat nem bűvölte el az országos csatorna megjelenése és műsorai, ami a Kantar Hoffmann nemzetközi piackutató vállalat és hazai tulajdonú partnere, a Mediameter áprilisi hallgatottsági méréséből egyértelműen ki is derült.

Eszerint a város lakóinak túlnyomó többsége a már tíz éve működő helyi rádió adását, a Rádió Smile-t hallgatja a legszívesebben.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a számadatok tekintetében az egyes csatornáknak lehetősége van zárt, illetve nyílt adatkezelést kérni, a Rádió 1 pedig a zárt adatkezelést választotta, így a hallgatottság tekintetében csak az országos adatokból lehet következtetni. Azonban ott a számok nagyon beszédesek, és megmutatják, a félegyháziak hiába a nagyvárosi csillogás, sokkal jobban kedvelik a helyi Rádió Smile-t.

„A Rádió 1 videóját én is láttam, ehhez, a legtöbben úgy állunk hozzá, hogy értjük mi a viccet, csak nem szeretjük.
Nyilván a fiatalok máshogy látják, életkorukból adódóan is viccesen viszonyulnak az ilyesfajta videókhoz. Azonban egy érettebb gondolkodású ember már nem biztos, hogy poénnak fogja fel.
Vannak ugye sztereotípiák, hogy a pesti ember számára, ami Pesten kívül van, az már a vidék, holott lehet sok esetben még előrébb is járunk, mint ők.
Itt nálunk összetartóak a helyi közösségek, lokálpatrióták az emberek. Félegyházán ez már sokszor, sok alkalommal megmutatkozott, akár egy jótékonysági rendezvény, vagy egy koncert kapcsán. Nem állítjuk, hogy mi lennénk a legprofibbak, hogy mi készítenénk a legjobb minőségű műsorokat, de a félegyháziak lokálpatrióták annyira, hogy mégis inkább ezt választják, mert tudják, hogy itt a helyi tartalmakat maradéktalanul megkapják. Mert számukra, hogy Budapesten nem jár például az egyes villamos nem érdekes, nem releváns információ. Az viszont, hogy elmondtam a hírek után, hogy traffipax van a 451-es elkerülőn, és az 5-ös főúton Félegyházáról kifelé, annak már van hírértéke, a mi hallgatóinknak ez lesz a fontos.” –
vélekedett Csőszi Viktor a Rádió Smile ügyvezetője.

A legutóbbi felmérés adataiból arra lehet következtetni, hogy a 30 és inkább a 35 év felettiek hallgatják legtöbben a helyi rádiót Félegyházán. Mondhatni, a 30-59 éves korosztályban kiugróan magas a Rádió Smile hallgatottsága. A fiatalabb réteg körében nem, aminek oka az lehet, hogy Kiskunfélegyházán nincsen felsőoktatási intézmény, így a fiatalok többsége más városokban folytatja a tanulmányait a gimnázium után, így egyszerűen, fizikálisan nincsenek jelen Félegyházán.

Csőszi Viktor azt is elárulta, hogy sikerük titka az lehet, hogy felismerték a piaci igényeket, és ennek megfelelően alakították ki a rádió teljes profilját, jelenleg is egy teljes arculatváltás zajlik a rádió berkein belül.

„A Rádió Smile hallgatottsága a korábbi eredményeinkhez képest is emelkedik. Nyilván szerepe van ebben annak is, hogy a másik helyi rádió már megszűnt, illetve annak az arculatváltásnak, amely már ezt megelőzően elkezdődött, viszont pontosan a Rádió 1 érkezése gyorsította fel.
Május óta megdupláztuk a helyi hírblokkok számát, most már naponta 4 alkalommal van helyi hírösszefoglaló.
Továbbá gyártás alatt van a rádió új szignálparkja, ami már most megérett arra, hogy két új állomáshang mutatkozzon be. Zenei téren nem kívánunk változtatni, hiszen, ahogy a mérésből is látszódik, az már elérte a célját. Viszont az arculat és az állomáshangok megújulnak, ezeknek a cseréje pontosan szeptember 3-tól lesz hallható az éterben.”

 Az, hogy egy adott város lakosai jobban preferálják saját helyi rádiójukat egy országossal szemben, nemcsak Kiskunfélegyházán van így. A Radio Sales House adatai szerint a lakosság körében ugyanígy a legnépszerűbb Kecskeméten a helyi érdekeltségű Gong Rádió, Szegeden a Rádió 88, vagy éppen mondhatnánk a szekszárdi Rádió Antritt, a tatabányai Forrás Rádió és a miskolci Rádió M műsorait is.
Az embereknek fontos a lokalitás, hogy nekik szóljanak és róluk szóljanak az adások, hogy ismerjék a hangokhoz tartozó arcokat, ettől lesz meghitt és bensőséges a rádiózás.

Fülöp Tímea

Fotó: radiosmile.hu

Hozzászólások